Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Yvonne Klein - WaarBenJij.nu Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Yvonne Klein - WaarBenJij.nu

Cambodja

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

26 November 2011 | Cambodja, Phnom-Penh

Cambodja was wel even wat anders dan Thailand. Het is een veel armer land en dat zagen we direct al bij de grens. Veel zwerfkinderen die van alles verkopen (het geld mogen ze niet zelf houden). In Siem Reap staan de tempels van Angkor Wat. Hier zijn we met onze geleende fietsjes naartoe gefietst. Dat viel nog niet mee hoor. We waren eerst verkeerd gereden en het was verschrikkelijk heet. Het was wel erg indrukwekkend en mooi.
Na Siem Reap vertrokken we met de bus naar Phnom Penh. We dachten we kunnen nog wel lekker slapen in de bus, maar dat hadden we verkeerd. De buschauffeur heeft de hele rit (6 uur) zijn hand niet van de claxon gehouden en ondertussen stond de tv aan op karaoke (in het Cambodjaans, dus we konden niet meezingen). Het was een helse rit en we konden wel wat oordopjes gebruiken, maar we hebben er erg hard om gelachen.
In phnom Penh was het Waterfeest en onafhankelijkheidsfeest. Het is de hoofdstad van Cambodja en er is heel veel verkeer en prachtige gebouwen. Ook hier wel weer veel arme mensen. We vonden het echt heel erg, maar we kunnen niet iedereen helpen. Dus zeggen we nu steeds "No, thank you" als er weer iemand naar ons toe komt. We zijn naar de S21 gevangenis gegaan, dit was voorheen een school, en 15 minuten uit de stad naar een gebied dat ze de killing fields noemen. Cambodja heeft heel veel oorlog gehad, maar tussen 1975 en 1979 was het wel heel erg. In deze periode zijn er door de Rode Khmer heel veel Cambodjanen vermoord. Ze werden in massagraven gegooid. Een kwart van de bevolking is vermoord.
De slachtoffers liggen verspreid over de killing fields van Cambodja en wij bezochten er dus 1. Hier waren we zo van onder de indruk dat we wel even wat tijd nodig hadden om te relaxen. We vertrokken naar het Sihanoukville voor wat rust op het strand. Rust kregen we er echter niet, want na 1 minuut op het strand kwamen de dames al met allerlei behandelingen en koopwaar. Elke 3 minuten werden we wel gestoord. Dat was niet ons idee van rust. Daarom vroegen we een tuktukrijder (een tuktuk is een brommer met een soort koetsje erachter) om ons naar een rustig strand te brengen. Dat was er gelukkig ook. Onze volgende bestemming is Vietnam. Daarover meer in het volgende verslag.

• 28 November 2011 - 17:24

Anisha:

Hey juf Yvonne,

Grappig dat de buschauffeur zn handen niet van de claxon kon houden. Dat doen ze bijna in heel Azië. Het verkeer daar is altijd heel erg druk. Nog veel plezier verder op uw wereldreis.

Groetjes van Anisha